Monday 26 March 2018

Resepi Cinnamon Rolls ( Super Easy, Gebu dan Lembut)


Salam semua, maaflah lama kan tak update blog nih. Aku super busy sebab paksu aku nak kawen (belum aku kawen nanti lagi busy hahaha) pastu aku daftar sambung PhD biasela kelam kabut siapkan proposal bagai haih tak cukup tanah aku rasa. So sekarang macam tengah rilek-rilek sikitlah kononnya. Jadi aku curi masa jugak untuk tulis blog. Aku share resepi Cinnamon Rolls nih bukan sebab aku lepas buat Cinnamon Rolls atau baru lepas makan, tapi sebab aku craving sangat hahaha. Sedap tau! Untuk sesiapa yang dengar je....Cinnamon??? Euwwww. Korang please tarik balik kata-kata tuh nanti menyesal. Dulu pon aku tak suka, skeptikal bila dengar je cinnamon=kayu manis. Mesti pahit dan macam-macam lagi. Tengok jela kayu manis tuh kn selalu orang buat dalam masakan, sup contohnya, bila tergigit rasa semacam kn.


 Aku story sikitla, cemana aku nih boleh suka dengan cinnamon nih walaupon sebelum nih tak suka...macam perasaan saya kat awk (eh!). Time degree dulu aku belajar kat N9, Seremban 3 tuh, so adala sekali sekala tuh bila free, cuti dan tak boleh Johor kitorang keluar pergi KL, kitorang geng berempat nih, Tasya, Meera, Weda. Tasya nihla yang bagi aku rasa Pretzel perisa Cinnamon Sugar kat Auntie Anne. Aku kalau pi Auntie Anne aku suka Cheezy Pretzel Dog dia je (sekarang Cheezy Pretzel Sausage tak silap). Bila aku rasa Pretzel Cinnamon Sugar tuh...laaaa sedap rupanya cinnamon nihhhhh, rasa nak nangis pon ada (k over). Sebab kat Batu Pahat susah nak cari Auntie Anne...so aku belajarlah buat pretzel (nanti aku share resepi). Google-google eh ada pulak cinnamon rolls...aku pon nk tryla buat sebab nk beli kat Cinnabon(orang kata sedap betul ke?) kat Batu Pahat manela nak carik...kat JB nanti aku explore. Okay terpanjang dengan sengaja pulak intro aku, maaf ye. Okay jom kita terus ke resepi:


Cinnamon Rolls yang kembang semangkuk

Cinnamon Rolls



Yis yang sudah kembang


Resepi Cinnamon Rolls Mudah Confirm Gebu:

*Resepi nih aku guna Divas Can Cook punya, resepi dia semua menjadi uolsss. Red velvet, pizza, devils food choc cake, red velvet, carrot cake semua one bowl recipes, super easy, confirm moist and gebu gebas. Youtube pon ada...nanti jangan lupa tengok youtube channel Divas Can Cook.

* Resepi aku tade cream cheese glaze aku makan cinnamon rolls yang naked pon dh rasa berdosa inikan pula tambah cheese hahaha.

Bahan-bahan:

A (Yis):

1/3 cawan air panas (jangan mendidih-macam baby punya susu temperature dalam botol)
1 paket kecil yis
1/4 gula

B (Doh):

1/2 cawan gula
1/2 cawan buttermilk
1/2 cawan susu segar
6 sudu makan butter (cairkan)
2 sudu makan sunflower oil 
1 sudu makan esen vanila
2 biji telur (kacau perlahan tak perlu sampai kembang)
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil baking powder
4 cawan tepung serbaguna (aku pakai tepung gandum)

C (Cinnamon Filling):

1 cawan brown sugar
1 sudu makan cinnamon
1/2 cawan butter (cairkan)
1 sudu kecil esen vanila

Cara-cara:

  1. Satukan bahan A, biarkan beberapa minit sampai keluar buble-buble. (Yis betul-betul kembang, dalam 3-5 min).
  2. Masukkan bahan A bersama semua bahan B kecuali garam baking powder dan tepung. Kacau sampai bahan tuh bercampur . Aku pakai hand wisk, pakai mixer pon boleh.
  3. Bila bahan A dan B dan bercampur boleh masukkan garam dan baking powder dan adun lagi.
  4. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit ye anak-anak. Pastu adun jadi doh, doh tuh nanti lembik sikitla, agak melekit tapi tak lekat sangat kat tangan. Tutup dan biarkan selama 1 jam naik dua kali ganda.
  5. Lepas 1 jam tuh, kita tumbuk-tumbuk manja keluarkan angin dari doh tuh. Pastu kita knead (ala... macam canaikan ke urut-urut doh tuhla) jangan lama sangat dalam 3-4 min je gitu.(Kalau melekat boleh tabur tepung sikit jangan banyak-banyak. Tips untuk tahu dah cukup knead ke tak bila kau tarik doh tuh...dia susah nk koyak, nih tips anna olson yang bagi tau)
  6. Bentukkan segi empat doh tadi tuh ikut ketebalan sesuaila...kalau ikutkan 1/4 inci tapi aku agak-agak je. 
  7. Satukan brown sugar,1/2 butter yang dicairkan dan cinnamon. Baki lagi separuh butter cair tuh sapukan dulu atas doh yang dah dibentukkan segi empat tuh. Pastu baru sapu campuran butter, brown sugar,cinnamon dan esen vanila tuh.
  8. Bila dah siap sapu dekat seluruh permukaan doh tuh, bolehla gulung macam kau gulung tikar. Lepas gulung, boleh potongla gulungan tuh. Ketebalan ptongan nih aku agak asal dapat 12 potongan. 
  9. Pastu letak dalam tray yang bersesuaian dan biarkan dia naik kembang lagi sikit. Bila dah kembang bolehla bakar selama 20-25 min suhu 177 celcius, tapi sebab oven aku jenis cepat panas so aku pakai 150 je. Okay bila dah siap boleh dimakan. Aku suka makan panas-panas!


Okay itu jee...Korang jangan baca je tapi tak try okay. nanti share kat sini!
XOXO (hahaha)




1 comment: