Thursday 18 January 2018

Resepi Sup Gear Box Kambing Mudah Guna Periuk Noxxa







Sup Gear Box

Hai semua, aku nak sharekan resepi Sup Gear Box untuk korang semua menggunakan resepi yang amat mudah. macam biasa la kan resepi yang aku kongsi haruslah student friendly and beginner friendly gituuuu. Family aku memang sukalah makan sup gear box nih atau sup tulang sum sum namanya. Dulu kitorang selalu beli je dekat kedai masa mula-mula duduk Batu Pahat ada satu kedai depan Sekolah Seri Gading tuh ada macam markas PAS. Kat situ ada jual sup gear box sedap. Bagi family akulah. Jadi lama-lama umi aku tryla beli sendiri buat kat rumah dan jadi.  Dulu kitorang masak guna periuk nasi elektrik tuh yang besar macam orang buat kenduri tapi lamalah dalam 4-5 jam macam tuh nak bagi dia lembut isinya. Tapi sekarang umi aku ada periuk Noxxa...30-35 minit dah lembut dah hehehehe. Bestkan.





Periuk Noxxa




Button Setting eriuk Noxxa





Tempat keluar wap 



Kalau ada yang tanya berapa harga gear box nih ikut tempat jugak. Kalau aku beli kat Parit Raja atau Bandar selalu so harga dalam RM13-RM 14 sekilo dan dagingnya banyak. Kalau beli dekat pasaraya macam Aeon Big tuh mahal sikit dan isi tak berapa ada kene pilih 2kg dalam RM46 gitu. Okay jom aku kongsikan macam mana nak masak sup guna periuk Noxxa nih. Tinggal campak-campak je. 


Resepi Sup Gear Box Mudah


Bahan-bahan:

2 kg tulang gear box kambing (untuk 4 orang makan)
1 biji bawang merah besar dihiris
3 biji bawang putih dihiris
1 inci halia
1-2 kayu manis dan rakan-rakan (bunga cengkih, buah pelaga, bunga lawang je aku tade hahah)
2 bungkus kecil Perencah Sup Adabi (yang serbuk dan dibancuh sedikit air)
Bawang goreng  
Daun Sup


Cara masak Gear Box menggunakan periuk Noxxa:
  1. Tekan butang Stir Fry pada periuk Noxxa letak satu sudu minyak masak. (taknak letak minyak pon tape).
  2. Masukkan bawang merah, bawang putih, kayu manis & kawan-kawan, halia. 
  3. Bila agak garing, masukkan tulang gear box atau sum sum ke dalam bahan yang ditumis tadi, air secukupnya agak-agak tenggelam tulang dan juga garam secukupnya (nanti dah siap boleh tambah kalau kurang masin).
  4. Tekan butang High Pressure pada periuk Noxxa selama 30 minit.  Kepala butang wap hendaklah dihalakan ke pressure macam gambar di atas.
  5. Tunggu sehingga bunyi bip kemudian boleh tukar butang pressure di penutup kepada steam. (hati-hati sebab wap agak panas).
  6. Dah siap hidangkan bersama daun sup dan bawang goreng serta sambal kicap hehehe. 
Selamat mencuba, nanti aku sharekan resepi lain menggunakan gear box yang umi aku selalu buat hehehehe. . 
Bahan-bahan sup

No comments:

Post a Comment