Wednesday 15 November 2017

Resepi Roti Sangkaya ala Boat Noodle!






Okay, sapa kat sini suka makan Roti Sangkaya kat Boat Noodle tuh! Nyums sedap kan. Harga pon boleh tahan. Macam aku kat Batu Pahat nih mana ada kedai outlet tuh. Aku dah plan dalam bulan depan nak ke Boat Noodle dengan roomate aku di Angsana, JB yang baru bukak tuh. Tapi tak sempat lagi, sebab masing-masing busy. Jadi aku ambil keputusan untuk cuba resepi nih yang dah berkurun aku save dekat Instagran. Aku dapat resepi nih daripada Instagram Masak With Passion. Akak nih siap share video lagi hehehe. 

Jom kita start bahannya cukup senang.

Resepi Roti Sangkaya Pandan ala Boat Noodle



Resepi Sangkaya Pandan






Bahan A

1/4 cawan air pandan daripada 8 helai daun pandan
 200 ml   Santan Kotak/ Santan Segar
2 sudu bsr (sb)  susu pekat
2 sb susu cair
2 sb gula pasir
1 biji telur

Bahan B

Pewarna hijau secukupnya.
2 sb tepung jagung
1 sb gula merah/ gula melaka (aku tak letak)
Simpulan daun pandan

Cara-cara:


  1. Panaskan air untuk buat double boiler.
  2. Campurkan bahan A dan kacau menggunakan whisk . (kacau manja saja)
  3. Masak bahan A secara double boiler.
  4. Selepas gaul sebati dalam 2-3 minit campurkan bahan bahan B. 
  5. Ingat ye sentiasa di kacau terutama setelah letak tepung jagung kalau taknak berketul sangkaya korang nih.
  6. Apabila likat (betul-betul likat) bolehla angkat dan biarkan sejuk.





Resepi Roti Kukus

Boleh pakai apa-apa jenis roti pastu potong bite size dan kukus selama 10 - 15 min.

Cara hidangan:

Susun roti yang korang dah kukus tadi keliling bekas sangkaya. Dalam sangkaya pandan tuh, tuangkan sedikit susu cair. Siap di makan.







Selamat mencuba ya 😋

No comments:

Post a Comment