Wednesday 1 November 2017

Resepi Ayam Masak Blackpepper Mudah

Lauk lunch aku harini nasi putih + sayur sawi tumis + daging blackpepper. Asalnya aku nak masak nasi ayam penyet, tapi ayam tade, tempe, tahu pon tade, malas akak nak keluar, kononnya trauma lagi accident kecil kelmarin (semalam kat highway merempit jugak). Resepi aku mungkin berbeza dengan kebanyakan orang (mak-mak korang ke, nenek korang ke) sebab aku nih kan pelajar, busy, jadi memang aku olah bagi senang, cepat dan sedap yang pastinya (hmmm riak dah tuh). Lagipun umi aku( mak) pon wanita bekerjaya gitu, kalau balik rumah weekdays aku akan masak dengan adik aku bergilir-gilir.

 Okay berikut resepi aku:

Nasi Kau masaklah berapa pot ( sukatan beras) ikut berapa ramai ahli dalam rumah kau

 Daging Blackpepper


1. Cuci daging bersih2, potong jadi bahagian kecil (kalau besar sgt) masukkan dalam periuk, tambah air sampai penuh. Aku guna periuk kecil, dan aku rebus selama sejam. Kalau besar kau rebuslah 2-3 jam sampai empuk, cucuk pakai garfu.

2. Sementara tunggu daging empuk, boleh potong bawang besar satu, dimayang( potong bulat-bulat untuk tabur nanti). Bawang lagi satu kau potong 1/4, cincang, untuk tumis blackpepper, bawang putih dua ulas cincang, halia lebih kurang 1 inchi hiris. Jangan lupa kayu manis satu dan bunga cengkih, lawang sikit ( dalam sesudu kecil baru tradisional kahkah)

3. Letak minyak dalam kuali sikit kalau kau tak reti agak-agak, 1 sudu besar dah okay. Kau masukkan bawang putih dan merah yang dicincang serta halia. Tumis sampai naik bau.

 4. Guna sos blackpepper, jenama apapun 2 sudu, kalau tiada boleh tumbuk sedikit blackpepper yang bulat-bulat tuh, 1 sudu kecil je sudah.

5. Daging yang dah empuk tadi hiris kecil-kecil, air rebusan jangan buang, letak satu cawan dalam kuali tumisan tadi. Masukkan daging, masukkan kicap (kicap manis/atau kicap pekat).

 6. Kau tengok kalau daging tak empuk lagi, tambahkan lagi secawan air rebusan, lepastu biar dia memekat, dan daging empuk sepenuhnya. (kalau lama sangat pun nanti daging tuh keras). Taburkan bawang yang dipotong bulat-bulat tadi.

7. Tambahkan garam/gula untuk perisa (pastikan rasa dulu), pastikan konsistensinya(Kepekatan) elok, Siap!

 Sayur Sawi Tumis:

1. Sawi potong-potong kecil, buang batangnya dan cuci bersih-bersih.

 2. Hiriskan bawang besar 1/4, bawang putih seulas, bilis secubit (Aku tak suka bilis tuh buat perasa je).

 3. Tuang minyak setengah sudu besar ke dalam kuali, masukkan bawang putih dan besar, serta bilis, tumis sampai naik bau, potong cili besar sedikit, atau cili kecil( Kalau suka pedas). Taburkan secubit garam

4. Masukkan sayur sawi dan gaulkan, jangan lupa rasa cukup masin ke tak hehehehheh, Agak-agak dah layu (warna gelap sikit) bolehla angkat, jangan layu sangat hilang khasiat sawi tuh.



No comments:

Post a Comment