Wednesday 1 November 2017

Resepi Brownies Jenis 1

Selamat petang semua, hari nih aku nak share resepi brownies kedut yang aku jumpa di Instagram milik Ummikitchen88. Macam biasala resepi hakak nih memang menjadi. Lepas aku try Resepi Kuih Seri Muka hari tuh....memang aku save semua resepi dari Ummikitchen88. Kuih Seri Muka hari tuh memang sedap, cukup lemak, parents aku pon puji cakap sedap. Rasanya macam kuih zaman dulu-dulu air tangan nenek kita. Bukan aku nak puji diri sendiri, tapi aku bercakap pasal resepi pinjaman dari Ummikitchen88 nih yang sangat sedap. 
😂
Tanpa berlengah lagi mohlerrr kita ke resepi Brownies. (hampir lupa entri nih pasal brownies). Maaf sis tak move on lagi 😆.

Resepi nih kau wajib cuba sebab memang mudah dan senang. Aku baru pertama kali buat dah hafal step 😁. Nampak tak ringkas dan mudah tapi menjadi nih.






Resepi Brownies Kedut 
Instagram: Ummikitchen88

Bahan A
200g Beryl's dark choc coins (Aku guna bar)
75g butter (aku pakai buttercup)

Bahan B
50g brown sugar
50g caster sugar (aku pakai je gula biasa blend sikit
😂)
1 sudu kecik esen vanila (aq terlebih sesudu hahahah)
2 biji telur (suhu bilik tau)

Bahan C
50 g tepung naik sendiri (aku pakai tepung gandum biasa + 1 sudu kecil baking powder)
15 g serbuk koko (aq pakai 1/2 sudu besar)

Cara-cara:
1) Panaskan oven dulu ya 160 C. (Aku 130 C sebab oven aku cepat panas. Bergantung kepada oven masing2)

2) Cairkan Bahan A secara double boiler (periuk besar dgn air di atas api kemudian letakkan satu lagi periuk menindih periuk berisi air untuk diletakkaan Bahan A). Boleh google kalau tak tahu 😅. Aku pakai microwave je senang hahahah (setting low heat, 5 sec).

3) Sementara tggu bahan A cair sepenuhnya, campurkan Bahan B dan kacau perlahan menggunakan wisk atau garpu. (sampai sebati sahaja tidak perlu kembang, dalam 5 saat). Letak tepi.

4) Apabila Bahan  A cair sepenuhnya (boleh gaul pakai sudu...bagi rata coklat tuh) campurkan Bahan A ke dalam Bahan B dan kacau menggunakan spatula...kacau perlahan asal sebati sahaja. Kemudian masukkan Bahan C dan gaul guna spatula asal sebati juga. Tidak perlu lama-lama,hanya kaup balik. **adunan agak likat.

5) Sediakan bekas 6X6 (aku punya loyang, kalau korang terpulang tapi jangan besar smpai 9X9 sebab adunan nih sikit je). Alas dengan baking paper/kertas minyak untuk elak melekat. Bakar pada suhu 160 C selama 20 min api atas bawah.

Selamat mencuba ya 😊😊😊. Brownies aku naked je...letak kacang sebab buah tade...nak letak coklat drizzle masih panas...ikutlah kreativiti korang nak deko macam mana dan nak makan macam mana. Makan begitu je pon sodap...makan dengan ais krim vanila lagi mantop. Hahahahaahah. Tapi aku taknak tambah kalori brownies yang dah sedia banyak tuh 😆😆😆😆.


Thank you.  Nanti aku share resepi Brownies yang lagi satu ye 😊.



No comments:

Post a Comment