Wednesday 1 November 2017

Melancong ke Ho Chi Minh, Vietnam

Okay angkat tangan sapa yang tak tahu Saigon tuh adalah nama lain bagi Ho Chi Minh City di Vietnam???? Kau orang pergi google sekarang kisah dia. Yang aku dapat kupas berdasarkan ilmu aku yang sikit nih adalah, Ho Chi Minh tuh adalah sempena nama pemimpin di sana, di Ho Chi Minh Square, korang boleh nampak arca patung Ho Chi Minh tuh. Korang tahu tak Vietnam nih dulu terlibat dalam perang Proxy War antara USA dan juga Soviet Union (USSR, sekarang hanya tinggal Rusia) ? Masa nih Vietnam terbahagi kepada dua iaitu, Viet Cong (Kong sebutnya, ialah North Vietnam) melawan South Vietnam. Bayangkan macam mana satu negara boleh jadi macam tuh. Nih aku belajar masa masuk kelas Global Affairs (best gila kelas nih, kau rasa macam pusing satu dunia masa belajar subjek nih). Masa perang nilah terbinanya Chu Chi Tunnel iaitu terowong bawah tanah sepanjang 250 km kau bayangkan???? haaaa. Dorang gali sendiri tau. Dalam tuh ada hospital kecil (boleh buat pembedahan), tempat gudang makanan, tempat mesyuarat, tempat tinggal. Menariknya, terowong nih nak masuk hanya muat-muat badan orang Asia ( orang Vietnam saiznya kecil sedikit berbanding rakyat Malaysia). Ada sesetengahnya aku pon tak muat masuk hahahhah. Dari atas kau nampak macam tade lubang tau, kadang-kadang dorang buat perangkap, salah pijak habislah.

Ha...pergi Vietnam nih aku dengan adik aku je, ikut rombongan kawan kerja ayah aku. Kami disponsor penuh ye oleh ayah dan mak aku, sebab tuh tade itineri hahahahaah maaf. (Sebabnya mak dan ayah aku pergi ke Hanoi, Vietnam sebelum tuh berdua, nanti aku cuma tanya mak ayah aku tempat best di Hanoi okay? 

Apa yang best kat Ho Chi Minh?Singgah ke  Ben Thanh Market , macam-macam ada!!!
·                  Baju murah-murah= Baju tshirt lelaki dan jersi boleh didapati dengan harga serendah RM 10 dengan kualiti seperti ori, blazer (kot) juga boleh ditempah dan pilih kain sendiri.
·                  Wanita= kain pasang murah, perkhidmatan siapkan baju dalam sehari juga ada,langsir, baju siap (RM 29 sepasang cotton cantik2), sutera vietnam. Ramai orang beli baju raya di sini, peniaga kain besar-besar di Malaysia pon borong di sini
·                  Umum= ke mana-mana hanya berjalan kaki, mudah, kenderaan sentiasa dahulukan pejalan kaki, beg murah-murah jugak dan kualiti agak bagus.
·                  Makanan= makanan halal mudah didapati, harga tidak terlalu murah, kopi ais vietnam yang kaw, pekat dan addicting, RM 2 sahaja secawan besar!


Senang cerita Ho Chi Minh nih, syurga membeli belahlah hahaahahaha.


Chu Chi Tunnel Cross Section (Credit photo fromcaitlyndebeer.wordpress.com)
 


Bersama pelajar dari universiti di Vietnam (Lupa nama uni). Mereka nih dibawa oleh pensyarah mereka untuk meningkatkan komunikasi English. Sebab kat Ho Chi Minh kan banyak foreigners.

Bersama adik saya, rakan sekarja ayah dan juga pelajar Vietnam.

Pejabat Pos lama, di jadikan tempat pameran dan juga jualan stem serta cenderahati. Rasanya pos ini beroperasi lagi, hahhah seronok ambil gambar tak ingat.

Ho Chi Minh Square, nampak tak tugu beliau?

Ho Chi Minh Square, nampak tak tugu beliau di belakang saya?

Ho Chi Minh Square.

Naik sampan heheheh. 

Masa baru nak berangkat ke Vietnam, ini first time tau naik flight 😅

Di hadapan hotel

Melawat kilang membuat kraftangan. Menggunakan kulit telur sahaja tau!

Sampai di Chu Chi Tunnel.


Adik saya di Chu Chi Tunnel.

Tak masuk sebab rasa macam tak muat .

Muat-muat badan orang Asia saja. Antara laluan di Chu Chi Tunnel.

Sawah padi menghijau...perjalanan ke Chu Chi Tunnel.

Island Tour.



Naik kuda !

No comments:

Post a Comment