Sunday 5 November 2017

Skrub St Ives:Green Tea

Salam semua, lama aku tak post kan. Sebenarnya aku tukar blog aku yang lama tuh (dah delete) Gird Your Loins kepada yang ini. Jadi sesiapa yang pernah tengok blog aku yang lama tuh harap korang jumpalah blog baru aku nih. Maklumlah aku nih tak faham sangat sistem blogger, nak letak iklan nuffnang pon aku tak reti jadi aku mintak bantuan Mr. Google. Thanks Mr. Google daripada assignment, sampai ke blog nih pon membantu sangat-sangat. Okay taknak cakap lebih benda yang tak berkenaan. Tujuan aku tulis entri kali ni sebab nak share benda best dekat korang. 

Benda best??? Apa tuh? Ala korang jangan buat-buat tak tahu, tajuk post tuh dah ada hahahaha. Okay aku nih bukan pakar ye (disclaimer). Aku just nak share apa yang aku rasa berbaloi untuk aku dan kulit aku. Pada aku kalau nak pilih produk (termasuk pakaian ke beg ke kasut ke) kenelah ukur di badan sendiri. Terutama bagi aku yang belajar sepenuh masa nih. Biasiswa pon daripada parents jadi kau kenela jimat cermat. Pada aku tak semestinya kau kene belanja sampai beratus atau beribu untuk satu produk. Nanti kalau kau dah keje, lantaklah kau nak beli pencuci satu seribu pon tape, tapi beringat juga! (eh ada ke harga beribu heeee, ratus ye kot). Daripada korang pakai produk yang tak tahu status dan juga keberkesanan dia baik korang pakai produk drugstore je (macam Watson & Guardian)

Aku yakin jenama St. Ives nih bukan baru lagi dalam kalangan wanita....cehhh. Terutama sekali skrub dia. Paling popular aku rasa Skrub Aprikot dia kot. Jadi ceritanya aku nih duduk hostel, tapi selalu jugak balik rumah. Tapi sejak sem last nih selalu stay hostel jadi kadang-kadang kalau sampai 2 minggu kau tak skrub muka, rasa muka tuh macam kotor. Nak bawak yang Himalaya punya kat rumah tuh nanti balik rumah tertinggal kat hostel pulak. Nak beli harga mahal pulak hahaha. Petang tuh, sampai je JB aku terus la ke Aeon Taman Universiti sebab dekat je dengan universiti aku. Plus ada both Watson & Guardian. 

Mula-mula ada aim nak try Freeman tau sebab aku baca review bagus jugak, plus ingredient pon best, paling penting harga berbaloi untuk student macam aku. Tapi aku tengok dekat rak tuh haih, tinggal satu dua je. Aku nak beli yang lemon tuh, untuk control breakouts tapi tade. Jadi tetiba ternampak St. Ives. Tengok harga aku tengok Aprikot nih orang kata skrub dia macam kasar-kasar sikit kalau yang muka sensitif nanti takut luka. Muka aku bukanlah sensitif tapi aku takut jugak. Tiba-tiba nampak St. Ives Green Tea Scrub nih. Aku memang baca macam teh hijau nih banyak khasiat. Lagipun yang palin aku suka sebab ada Oil-Free Salicylic Acid Acne Medication which is sesuai dengan kulit aku yang berjerawat sikit nih. Lagi best sebab Sulfate Free and Paraben Free. Dekat tube skrub nih pulak dia ada tulis yang produk ini bertindak untuk bersihkan blackhead & calm redness. 



Ini texture dia, maaflah tak jelas sangat camera phone aku nih semacam sikit 

Apa yang best sangat aku suka:
  1. Bau dia sangat segar (green tea), kalau korang boleh bau mesti korang suka. Tapi ada je review aku baca orang tak suka bau nih hahahaha. Pilihan masing-masing.
  2. Manik skrub halus-halus jadi Insya-Allah okay bagi akula. Tapi personal opinion aku, kalau kulit korang yang berjerawat agak besar dan bernanah jangan guna sebab walaupun halus tapi kasar jugak. 
  3. Selepas cuci nih, kulit rasa lembut dan kurang berminyak. Sebab kulit aku sangat berminyak jadi bila pakai kulit akan kering tapi aku pakai moisturizer sikit. Moisturizer aku jenis yang thick tau...tapi lepas pakai skrub nih rasa ringan je.
Tapi ada beberapa nasihat sebelum korang nak start pakai skrub nih:
  1.  Baca dulu arahan kat belakang tiub produk nih.
  2. Jangan pakai hari-hari, dalam seminggu tuh 2-3 kali dah okay.
  3. Kalau kulit muka korang makin teruk tolong stop guna dan dapatkan nasihat pakar. 
  4. Sebab produk nih ada Salicylic Acid, aku baca dia akan buatkan kulit korang kering, jadi tolong pakai moisturizer. 
Oh ye....aku beli kat Watson dalam harga RM17 ++ (lupa hahahahah). Kalau kat Guardian RM 16 ++. nanti korang check ye...compare harga.

Okay, rasanya tuh je....apa-apa bolehla komen kat bawah. Boleh share jugak apa pengalaman korang heeeeee. Terima ksih sudi membaca ❤

No comments:

Post a Comment