Thursday 2 November 2017

Skin Food (Me:Oily & Acne Prone Skin)

Hi, selamat pagi semua harinih aku nak share dengan korang skincare yang aku guna. Dulu aku guna set Safi & Mary Kay, sekarang aku dah beralih kepada Himalaya secara main dan juga produk lain. Okay kenapa aku guna campuran produk? Elok ke? Tade sebab pon...cumanya aku dah ada kesedaran dan juga pengetahuan tentang cara yang betul untuk menjaga kulit (tak kisah muka atau badan dan tak kira kau perempuan atau lelaki). Okay nanti ada yang tnya tak guna jaga kulit hati tak jaga....ye adik-adik dan tuan puan menjaga hati itu sudah semestinya 😉.  Okay aku nih bukannya hebat pon bab-bab jaga muka, yelah bukan flawless pon muka aku nih....tapi yelah sejak menginjak ke usia dewasa ini (cewah) aku rasa ada pentingnya kita jaga penampilan diri. Tadela nanti asyik claim diri potato la...cekodok la....Jadila pancake (eh!). Aku pon sama. 


Mesti kalian tanya dari mana aku dapat info nih....aku bukan dermatologist ye...harap maklum...ini hasil dari pembacaan di media sosial... Twitter (rt kecantikan), Blog (korang boleh cari blog Kak Iman Abd Rahim) dan juga Youtube. Selain itu, kau boleh je buat research sendiri tapi manalah larat....so aku ambil je dari orang yang dah pro dan dah buat research. Apapon terpulang kepada jenis kulit untuk kesesuaian produk. Kebanyakan aku tengok method nih digunapakai orang Korea...sebab tuh kulit dorang cantik dan sihat... plus jaga pemakanan pon penting untuk kulit sihat. Untuk kesenangan aku akan bagi dua ye:

Part A: Penjagaan Kulit Muka (Basic)
Jenis Kulit: Agak berminyak dan berjerawat kecil. (kalau pakai tudung boleh cover hahahah)

Siang: (lepas bangun tido...gosok gigi jangan lupa 😘)

·                  Pencuci Muka /Cleanser (Himalaya)- pastu lap bersih-bersih ye.
·                Toner (Aiken) -nak guna kapas boleh, nak tap-tap je kat muka pon boleh. Aku prefer macam nih sebab ala-ala artis dalam drama korea selalu buat hahahahha
·                  Pelembap/Moisturizer (Himalaya) 
·                  Sunblock (Mary Kay)- hasil ihsan umi tersayang hahahah...kalau tak tak mampu aku. 
Pakaila apa-apa yang patut....untuk yang bermekap bolehla teruskan. Bagi yang tak bermekap macam aku, cukuplah sekadar sapu bedak talkum baby (Baby Powder) atau sekarang aku pakai Maybelline Super BB Cushion haaa kau ini pon setelah kene paksa dengan mak aku...hehehehe. Nanti aku buat review pasal BB Cushion nih sebab ada dua jenis...aku pakai yang warna coklat tuh...code Light. Tujuan dia...untuk tutup cela-cela kat muka dan buat muka jadi glowing....hahahahahaha (over). 


Malam: Double Cleansing Method

·                  Cleansing Oil (Biore)
·                  Cleanser (Himalaya)
·                  Toner (Aiken)
·                  Pelembap (Himalaya)
·                  Krim Jerawat (Himalaya)

** Seminggu 2X aku akan pakai Scrub muka (Himalaya) dan juga Mask (Himalaya).
** Untuk yang pakai semua nih,,,,aku cadangkan kalau nak ambil wuduk kau cucila muka tuh dulu..atau paling malas kau beli makeup remover (aku pakai Garnier Micellar Cleansing Water) sebab takut kulit tak kena air. 


 Skincare

Garnier Micellar Ceansing Water

Himalaya Face Wash, Scrub, Face Pack, Moisturizer.

Biore Cleansing Oil

Maybelline BB Cushion (Code Light)



Part B: Penjagaan Kulit Badan
Ini paling senangla....hari-hari sabun je badan macam biasa. Cuma seminggu dua kali tuh pakaila Skrub badan ( Jenama Watson Almond & Shea Butter) dan juga pakai exfoliating gloves (sarung tangan untuk berus badan). Ada macam-macam tools...kau cakap je kat kaunter Watson atau Guardian tuh kalau tak tahu nak sarung tangan /berus / sponge untuk exfoliate (skrub badan) . 

Rambut pulak...kalau aku syampo at least dua hari sekali. 


Okay rasanya itu sahaja...kalau ada maklumat tambahan korang boleh tambah kat ruangan komen...atau ada yang salah ke info aku beri...

 Skincare

Exfoliating Gloves 

Skrub Badan (Ini beli 1 percuma 1)





No comments:

Post a Comment