Thursday 9 November 2017

Halatuju selepas Degree: Permohonan Master Part 1

Salam, harap semua sihat. Sempena ramai yang ramai dah konvo nih kan (konvo Degree). Jadi aku nak share something. Dulu masa aku baru masuk Degree (Sem 1) aku tak pernah terfikir pon nak sambung belajar. Cuma mungkin disebabkan latar belakang familiy aku (Umi Ayah Cikgu) jadi Mak Ayah aku lebih terbuka untuk beri galakan aku sambung belajar. Contohnya masa aku dah Tahun 2 Degree dorang ada tnya aku tak terfikir ke nak sambung Master. Okay nih antara perbualan aku dengan ayah:

Ayah: Kakak taknak ke sambung Master, kan kakak habis awal setahun dari orang lain. Ayah rasa baik sambung belajar. Lagipun Master nih senang. Buat je rilek-rilek. Tak payah stress.

Aku: Ha??? Hmm. Betul ke senang?

Ayah: Betul, dulu ayah tak belajar sangat pon.

Aku: Okay tengoklah nanti.

Untuk permohonan Master aku ambil Masters in Business Administration (MBA) atau Sarjana Pentadbiran Perniagaan dalam bahasa Melayunya. Untuk ambil MBA kau tak perlu pon untuk grad dalam certain degree. Kalau graduate Engineering, Law atau Medical sekalipon boleh je ambil. Biasanya kalau macam Engineering atau bidang sains yang ambil MBA nih dorang nak naik pangkat.  Sebab dorang belajar bahagian teknikal, jadi untuk naik pangkat ke Pengurusan (Eksekutif dan sebagainya) dorang ambil MBA.

Hahaha, kau rasa betul ke senang dan boleh rilek-rilek? 😅 So entah macama mana hati aku terbukakla...plus maybe memang kata-kata Umi Ayah lama-lama jadi doa kan. So sekarang memang betul aku sambung Master. Persoalan yang akan orang tnya bila nak mohon Master aku listkan kat bawah nih:

  • Boleh ke apply Master masa belum habis Degree? 
Boleh, guna result current semester. Contoh kau ada 8 sem (4 tahun). Jadi guna result semester 7 tuh. Sebab biasanya permohonan untuk masuk bulan 9 adalah masa kau tengah sem 8. Macam aku, habis bulan Julai, 2016 dan aku mulakan Master aku bulan September 2016.
  • Apa beza Coursework, Mixed Mode, Fully Research?  
Coursework: Ada kelas macam kau masa Degree & ada Research (credit hour kecil). Aku ambil secara coursework tapi style di uni aku kurang exam. Kalau ada exam pon percentage paling tinggi 40%. Kadang-kadang exam adalah Final Exam Equivalent iaitu ada assignment dan diberi tempoh masa seminggu ke dua minggu untuk siapkan. Pelaksanaan mungkin berbeza mengikut uni jadi aku cadangkan kau boleh refer ke website universiti yang kau berhajat nak sambung. Boleh jugak kalau kau berhajat nak publish paper untuk coursework nih.

Fully research: Tiada kelas langsung tapi kau buat research sahaja. Biasa ada requirement publication untuk fully research. Bagi aku, kalau korang pilih fully research, better sebelum masuk cari potential Supervisor dulu mana tahu ada grant ke, jadi kau dapatlah elaun. Untuk cari potential Supervisor paling penting kau kene tengok CV (curiculum vitae) lecturer tuh. Nanti aku akan buat entri khas untuk cari supervisor.

Mixed mode: Kelas ada dan kau buat research dalam masa yang sama (credit hour untuk research agak besar). Mixed pon ada requirement kau kene publish paper macam fully research.

  • Course apa nak apply? Sama macam Degree atau lain?
Okay soalan ini, tanya balik pada diri kau. Kenapa kau nak sambung Master? Sebab nak ilmu baru? Sebab nak value added dalam course Degree kau? Sebab terpaksa? Sebab suka-suka ikut orang? Sebab kau nak sambung PhD? Setiap persoalan yang kau tanya nih memberi jawapan berlainan tau hahahha. Master nih sebenarnya tak kisah, kau memang boleh ambil yang lain dari Degree kau. Tapi! Ada tapi ya, kalau yang course sains boleh ke bidang sosial sains / sastera tade masalah. Cuma yang ambil bidang sains sosial/ sastera jangan mengada pulak kau ambil HR tetiba nak ambil Master Engineering. Hahahah memang tak bolehla. Namun apapun korang kene check website untuk kepastian sebab mungkin ada course-course tertentu yang ada syarat khas kemasukan.

Untuk yang suka-suka ikut korang aku cadangkan tak payahla, sebab nanti kau give up separuh jalan bila tengah banyak keje tuh. Kalau nk ilmu baru tuh, mungkin kau boleh cuba course lain macam aku tulis kat atas tuh. Yang naik pangkat, mungkin boleh try MBA kalau dari bidang sains. Tapi kalau Pendidikan mungkin berbeza sikit, kalau boleh biar tally dengan Degree kau. 

Kalau tanya aku kenapa aku pilih MBA? My personal opinion:

  1. Aku nak cuba sesuatu yang baru sebab aku rasa in future, instead of finding job aku nak juga jadi job creator. Memang orang akan cakap ala,,,orang tak belajar Business , tak ambil MBA pon boleh bukak business. Tapi pada aku tak, kalau kau nak betul-betul kuasai ilmu tuh, kau kene belajarlah. Ini cara aku, mungkin orang lain pergi Kursus berbayar ke apa.
  2. Aku target both industri dan juga akademik. Maksudnya aku nak jadi pensyarah kalau boleh tapi dalam masa yang sama aku nak juga ada kerja dalam industri mungkin secara part time. Sebab mostly lecturer kat Uni aku adalah dari industri. Jadi aku dapat pendedahan secara live. Aku nak kalau suatu hari nanti aku mengajar aku boleh relate dengan baik antara teori dan praktikal. Paling penting aku percaya kalau nak menuntut ilmu kau kene berguru dengan orang yang betul.
  3. Tambahan mostly subject MBA nih subject aku masa Degree cuma lagi mendalam je sebab tuh aku rasa macam why not, tambah lagi ilmu yang sedia- ada. Percayalah lagi kau belajar lagi banyak sebenarnya kau tak tahu.
  4. Aku ada baca blog, Kak Aida Sue, blog akak nih sangat bagi inspirasi kat aku cerita macam mana belajar MBA tuh. Tapi akak nih belajar kat oversea. Mula-mula aku ingat nak apply kat oversea jugak, tapi entah kenapa aku tak mohon pon, aku pilih beralih angin cuma dengan bertukar uni.
  5. MBA nih sebenanya polish kau punya skill bercakap. Betul, kelas aku seminggu sekali je tapi sehari tuh dari pagi sampai malam sebab ada dua subjek. Jadi dari pagi sampai malam tuh keje asyik present je dalam 3-4 kali. Kebanyakannya kau prepare slides masa kelas tuh jugak dan diberi masa yang agak singkat. Jadi aku rasa ini sangat membantu dari segi critical thinking.
  6. Pelajar MBA biasanya terdiri daripada pelbagai latar belakang (Education) dan dari pelbagai industri (yang kerja) jadi kau akan dapat sesuatu ilmu yzng baru. Contoh yang dorang bagi pon bukan calang-calang. Kat sini kau dapat switch cara kau berfikir sebab nak tune dengan classmate kau. 
Okay rasanya sampai sini dulu. nanti aku sambung Part 2 ye. Part 2 aku akan bagi tahu cara nak mohon (prosedur, dokumen). Untuk sebarang pertanyaan tambahan boleh email ke fathiah35@gmail.com. Kalau yang baca nih korang member aku, whatsapp je ye takpayah mengada nak email, nanti aku malas nak balas hahahh.

Statement ayah aku yang kata senang tuh saje je....Nak bagi mindset aku anggap benda tuh senang. Padahal sengsara jugak nih sikit . Fuh!!!

Okay babai heeee.

10 comments:

  1. Hi. Id like to be in touch with you regarding the mba programme. I am planning to enroll in one. If that’s okay with you, can i reach you via phone number?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, sure maybe u can reach me through my email, fathiahnabiladaud@gmail.com

      Delete
  2. hi, saya baru je abis degree tahun lepas dalam kos pengurusan maklumat yang specific kepada library tapi ada juga ambik subject yang berkait dgn business and saya memang minat nak ambik MBA maybe next year tapi masih ragu-ragu takut salah ambik kos and nak tahu MBA nih fokus kepada apa ye???

    ReplyDelete
    Replies
    1. MBA nih macam general, semua subject management kita belajar sikit-sikit. Tapi ada jugak pengkhususan macam healthcare, aviation gitu. Tp kalau lebih bgus sambung kos sama masa degree. Sbb MBA nih kos agak tinggi. Papepon buat pilihan yang terbaik 😁

      Delete
  3. Nak tanya kalau degree industrial design lepastu master nk tukar bidang psycohlogy bleh ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je takde masalah rasanya. Boleh rujuk ke laman web rasmi universiti untuk syarat khas kemasukan

      Delete
  4. Replies
    1. Belum lagi, nanti saya sambung insya-Allah 😁

      Delete
    2. Saya masih menunggu .. 😅

      Delete
    3. Btw , sis ambil master kat mana ?

      Delete