Sunday 26 April 2020

Menu Berbuka 30 Hari Puasa & Ramadan Checklist

Hai semua, rasanya lama betul kan tiada update entri blog daripada aku. Minta maaf ye buat yang tertunggu-tunggu. Hujung tahun 2019 sampai awal tahun 2020 aku sibuk buat persiapan majlis perkahwinan aku. Nanti aku buat entri khas untuk nih ok! Lepas kahwin aku sibuk uruskan pindah rumah sebab aku duduk dengan suami sekarang. Haa yang nih pon nanti ada slot khas ye aku share. 

Rasanya masih tak terlambat kan kalau aku nak ucap Salam Ramadan buat semua pembaca blog nih. Alhamdulillah kita berpeluang jumpa Ramadan kali ini sekali lagi. Apa kata korang share sikit Checklist Ramadan korang, maksudnya apa yang korang nak buat, tak payah yang susah, yang senang-senang dan paling penting boleh dicapai. Ini aku share aku punya, harapnya aku berjaya capai 5 Ramadan Checklist  nih 💖. Amin.




Ramadan kalinih rasanya lain sikit sebab dulu masa bujang aku tolong umi aku masak je, bangun sahur pon umi atau ayah aku kejutkan, jaranglah aku yang sendiri bangun. Bila dah kahwin nih, sendirilah kene bangun, nasib baik suami aku rajin kejut sahur, tapi dia kejut suh aku masaklah hahaha.Tapi sahur nih, kitorang selalu panaskan lauk buka, or makan je apa yang ada macam roti or biskut.  

Jadi sebelum start puasa arituh, aku cakaplah dengan suami aku, jom buat list menu berbuka utuk 30 hari, jadi nanti senang nak stock up lauk dalam peti ais dan prep bahan yang boleh prep awl (blend bawang merah & bawang putih). Aku nih takdelah organize sangat orangnya, tapi sejak masuk group kat FB pasal kemas rumah nih, dorang ajar macam mana nak prep bahan masak jadi senang nanti keje time nak masak. So aku pon ikutlah, rupanya senang kalau dah prep bahan sesiap. Aku dengan suami aku puas memerah otak, siap google dalam blog, dalam FB menu untuk 30 harinih. Yelah yang peningnya nanti aku pikir nak masak apa. Dalam menu yang kitorang buat nih, ada yang idea dari google dan FB dan banyaknya makanan yang suami aku teringin la hahaha. Aku bagitahu dia, order jela nak masak apa, aku cuba buat yang penting bahannya ada hehehe. Tak tahu, google youtube kan hado, tak pon aku call jela umi aku tanya hahaha. Tergelak dia. 

Eh panjang pulak ye aku membebel, jadi kat bawah nih aku share dekat korang semua, menu berbuka kami berdua. Aku buat dalam bentuk poster cantik-cantik. Aku divide menu nih based on 3 phase puasa. Menu Berbuka Puasa 30 Hari khas dan istimewa untuk semua pembaca blog aku. Kalau korang nak guna ambil jela...print. Kat bawah nih aku letak link untuk download dalam PDF. Aku harap apa yang aku share berguna untuk korang ye. Kalau korang ada nk request resepi setiap menu nih boleh je, or nak request dessert menu untuk 30 hari ke hehehe mana la tahu kan. Tapi bagi tahu awal-awal la...aku nih newbie so mungkin cara masak sangat-sangat simple hehehe. Nanti rajin-rajin aku share resepi okiee.  Terima kasih, jumpa lagi dalam entri akan datang. 

Link to download: 
Ramadan Checklist  (Boleh isi sendiri)









No comments:

Post a Comment